W poprzednich krokach skonfigurowaliśmy portal ZSMOPL i program apteczny. Teoretycznie jesteśmy przygotowani do wysłania raportów do ZSMOPL. Praktycznie dopiero poprawne wysłanie raportu otwierającego daje nam szansę poprawnego raportowania danych. Dlatego ważne jest, aby ten raport wysłać i aby był on przyjęty przez ZSMOPL przed 1 kwietnia. Jest to tak zwany raport otwierający. Wszystkie następne raporty będą już raportami obrotów i stanów.
Operację tę powinna wykonać osoba, która będzie odpowiedzialna za generację raportów w aptece.
Ilość czasu poświęcone na wysłanie raportów zależy ściśle od tego, jak szybko taki raport zostanie zaakceptowany. Niestety każde dane, które nie są zgodne powodują odrzucenie raportu. Najczęstszymi problemami jest brak EAN na karcie leku, brak serii leku, brak identyfikatora CSIOZ hurtowni, Regonu lub NIPu na karcie dostawcy jak również braku określenia rodzaj podmiotu (według listy zatwierdzonej przez ZSMOPL).
Od momentu wysłania pierwszego raportu mamy obowiązek raportować każdego dnia po zakończonej pracy. Kamsoft obecnie jest w przygotowaniu dodatkowych programów/opcji, które mogą ten proces zautomatyzować odciążając farmaceutę. Możliwe jednak, że te opcje mogą być dodatkowo płatne. Na dzień dzisiejszy nie jest znana ani data publikacji ani cena.
Obowiązek wysyłania stanów będzie obowiązywał przez najbliższe lata. Nie należy zwlekać z wysłaniem raportu otwierającego do ostatniego dnia marca, aby zyskać kilka dni bez raportów stanów. O wiele gorsze w skutkach może być nie wysłanie raportu przed 1 kwietnia z powodu błędów zgłaszanych przez ZSMOPL.
W przypadku tej instrukcji kluczowe będzie powtarzanie operacji opisanych w instrukcji tak długo, aż nie zakończy się sukcesem wysłanie raportu otwierającego. Dopiero ta operacja pozwoli raportować stany i obroty każdego dnia. Proszę pamiętać, że poniższa prezentacja pokazuje tylko jak wysłać raport, natomiast jak sprawdzić czy jest poprawny, opisuje kolejna prezentacja akapit niżej.
Samo wysłanie raportu z modułu APW68 nie gwarantuje, że raport jest poprawny i jest przyjęty. Mamy tutaj pewną analogię do wysyłania plików w NFZ, gdzie także wysyłamy plik generowany z KS-AOW, lecz musimy się logować do NFZ aby sprawdzić poprawność pliku. Musimy się zatem teraz zalogować na stronę ZSMOPL oraz sprawdzić czy nie pojawiły się błędy - wystąpienie błędów oznacza odrzucenie w całości przesyłanego raportu i jest on traktowany jako w ogóle nie dostarczony (same ostrzeżenia nie są przyczyną nieprzyjęcia raportu). Bardzo skomplikowany jest aktualnie proces ustalania co jest błędne - liczymy, że Kamsoft umożliwi nam sprawdzanie błędów w prostszy sposób w przyszłości. Na tę chwilę pomocna będzie prezentacja pokazująca na przykładzie jak odnaleźć przyczynę błędu.
Tutaj prezentacja, jak wysłać kolejny raport przyrostowy
Tutaj prezentacja, jak sprawdzić poprawność raportu przyrostowego
W momencie gdy ustalimy dlaczego raport jest odrzucony, najpierw poprawiamy przyczyny wystąpienia błędu w programie KS-AOW np. uzupełniamy brakującą serię na kartach zakupu. Następnie niezależnie czy mamy potrzebę wysłania korekty do bilansu otwarcia czy też do kolejnych raportów przyrostowych, postępujemy tak samo. W module APW68 na liście raportów wybieramy raport, do którego chcemy wygenerować korektę, wybieramy przycisk Generuj raport i zaznaczamy opcję korekty jak poniżej:
Po wysłaniu korekty oczywiście ponownie sprawdzamy na stronie ZSMOPL czy nie ma błędów.