Czy jest to istotne aby sprawdzić poprawność tych danych?
Temat jest bardzo ważny, gdyż podczas zakładania konta w systemie P1 jest sprawdzana zgodność przekazywanego w zgłoszeniu numeru PWZ (lub numeru PESEL w przypadku punktów aptecznych) z tym, który jest zapisany w Rejestrze Aptek. W przypadku niezgodności wniosek zostanie odrzucony i co za tym idzie nie będzie możliwości podłączenia do systemu P1, dopóki problem zgodności numerów nie zostanie rozwiązany.
Kto powinien to sprawdzić?
Poprawność danych powinien sprawdzić kierownik apteki lub punktu aptecznego, gdyż bezpośrednio ich dotyczy ten temat.
Jak sprawdzić poprawność tych danych?
Poprawność danych kierownika należy sprawdzić w Centralnym Rejestrze Farmaceutów oraz w Rejestrze Aptek. Obydwa rejestry są dostępne na stronie:
https://rejestrymedyczne.ezdrowie.gov.pl/
Wyszukiwanie w obu rejestrach jest bardzo proste, jednak przygotowaliśmy dla Państwa szczegółową instrukcję, gdzie ten proces jest pokazany krok po kroku, wystarczy kliknąć w poniższy link aby otworzyć prezentację:
Weryfikacja czy dane kierownika apteki w Rejestrze Aptek są aktualne
Co jeżeli brakuje NPWZ lub jest niepoprawny w Rejestrze Aptek?
Wtedy musimy złożyć wniosek do WIF, który uzupełni wpis w Rejestrze Aptek. Musimy to zrobić elektronicznie poprzez specjalny formularz na stronie:
http://egate.rejestrymedyczne.csioz.gov.pl/
Aby wypełnić i podpisać ten formularz musimy posiadać zarówno Profil Zaufany oraz konto w systemie P2. Dla przypomnienia Profil Zaufany zakładaliśmy w pierwszym kroku naszych instrukcji zaś konto w systemie P2 zakładaliśmy w poprzednim, drugim kroku naszych instrukcji. Poniżej link do prezentacji, która dokładnie pokazuje jak należy złożyć taki wniosek do WIF:
Zgłoszenie aktualizacji danych kierownika apteki
Może się też zdarzyć, choć powinny to być przypadki sporadyczne, że nie jest poprawny numer PWZ (lub jest stary w postaci cyfr rzymskich) w samym Centralnym Rejestrze Farmaceutów - z tym problemem powinniśmy się najpierw zgłosić do Okręgowej Izby Aptekarskiej.
Kiedy należy to zrobić?
Niestety znowu musimy napisać, że jak najszybciej. Temat weryfikacji jest kluczowy jeśli chodzi o wykonanie następnych kroków. Nie będziemy mogli złożyć wniosku po podpięcie do P1, jeżeli w Rejestrze Aptek nie widnieje poprawny numer PWZ kierownika apteki. Dodatkowo dochodzi tutaj element zwłoki po stronie WIF, jeżeli faktycznie dane są nieprawidłowe i musimy zgłosić do WIF zmiany. Aktualnie na dokonanie zmian ze strony WIF, po naszym zgłoszeniu, czekamy kilka dni, jednak w teorii mogłoby to być nawet miesiąc. Więc lepiej nie ryzykować, że zbyt duża liczba takich zgłoszeń w późniejszym okresie spowoduje, że nerwowo trzeba będzie oczekiwać na poprawę przez tydzień czy dwa.
Ile to zajmie czasu?
Z pomocą naszych prezentacji cały proces nie powinien zająć dużo czasu. Oczywiście prościej będą miały apteki, dla których okaże się, że nie trzeba dokonywać zmian. Jest to jednak zdecydowanie więcej czasu niż przy poprzednim kroku, czyli przy założeniu konta w P2. Proszę także pamiętać, że WIF może także przez kilka dni przetwarzać nasze zgłoszenie zmian.