Jeśli czytasz tę instrukcję oznacza to, że cała konfiguracja po stronie ZSMOPL została już wykonana. Obecnie pozostaje skonfigurowanie programu, tak, aby mógł komunikować się z systemem ZSMOPL i aby możliwe było wysyłanie raportów każdego dnia. Instrukcję konfiguracji ZSMOPL rozbiliśmy na kilka kroków, gdyż jest to system, z którym większość nie miała do tej pory kontaktu. Instrukcję konfiguracji programu aptecznego (mimo faktu, że również składa się z wielu etapów) przedstawiamy w jednym dokumencie, choć podzielonym na kilka prezentacji. Część etapów już prezentowaliśmy wcześniej (np. jak sprawdzić wersję programu), więc jeśli ktoś poznał i zapamiętał daną procedurę, nie ma potrzeby odwoływania się ponownie do dokumentu, który ją opisuje.
Instrukcję wykonuje osoba, która do tej pory była odpowiedzialna za to w aptece. Tej operacji nie powinien wykonywać koordynator, gdyż czasami może nawet nie mieć uprawnień w programie aptecznym do wykonania kroków opisanych poniżej.
To jest jeden z bardziej złożonych kroków. Operacja może zająć od kilku nawet do kilkunastu godzin. Czas wykonania operacji zależy od ilości zmian, które musimy dokonać w bazie danych.
Raportowanie wymaga od każdej apteki bardzo dużej sumienności w prowadzeniu aptecznej bazy danych. Każdy towar podlegający raportowaniu musi posiadać EAN, serię i dostawcę. Będzie to pociągało za sobą potrzebę posiadania większej liczby kartotek towarowych i unikania sytuacji, gdzie na jednej karcie towaru znajdują się dostawy różnych produktów. Każdy dostawca (nawet apteka z sieci o tym samym numerze NIP) musi być dokładnie zidentyfikowany i na karcie muszą być wpisane odpowiednie dane. W zależności od wielkości apteki i ilości dostawców proces uzupełniania kart towarów i dostawców może zająć wiele godzin.
W przypadku tej instrukcji kluczowe jest wykonywanie jej w kolejności podanej poniżej. Pominięcie któregoś kroku może powodować konieczność rozpoczęcia procesu od początku.
W pierwszej kolejności musimy mieć pewność, że pracujemy z najnowszą wersją programu. Obecnie poprawki dotyczące raportowania do ZSMOPL pojawiają się praktycznie każdego dnia. Nie ma znaczenia, która to jest wersja. Ważne, aby była najnowsza na dzień wykonania operacji opisanej w tej instrukcji. Dlatego najlepszym sposobem jest wykonanie aktualizacji programu i dbanie o to, by program był aktualizowany praktycznie codziennie, w tym gorącym okresie uruchamiania ZSMOPL.
Tutaj instrukcja, jak wykonać aktualizację programu
Następnie musimy pobrać najnowszą bazę BLOZ, w której mamy informacje na temat pozycji podlegających raportowaniu. Pomimo, że przepisy jasno określają, które produkty podlegają raportowaniu do ZSMOPL, nie ma ścisłego wykazu tych produktów. Kamsoft przygotował sugerowana listę pozycji, które powinny być raportowane, jednak zawsze apteka ostatecznie podejmuje decyzje, które produkty należy raportować. W pierwszym okresie na pewno możemy potraktować informację w bazie BLOZ jako podstawę ustawienia odpowiedniego znacznika na karcie leku. Zalecane jest pobranie całej bazy KS-BLOZ, a nie aktualizacji różnicowej bazy KS-BLOZ.
Tutaj instrukcja, jak zaktualizować bazę BLOZ
Wraz z wprowadzeniem nowego modułu służącego do raportowania do ZSMOPL w programie aptecznym pojawiły się nowe uprawnienia do uruchamiania tego modułu. W większości wypadków domyślnie są one wyłączone. Musimy odblokować sobie oraz wybranym osobom w aptece możliwość uruchamiania raportowania do ZSMOPL.
Tutaj instrukcja, jak zmienić uprawnienia dla pracowników
Następnie w tym samym programie Administrator ustawiamy odpowiednie parametry związane z połączeniem z systemem ZSMOPL.
Tutaj prezentacja, jak należy ustawić podstawowe parametry związane z ZSMOPL
Kolejną bardzo ważną rzeczą jest uzupełnienie danych identyfikacyjnych związanych z ZSMOPL na kartach dostawców oraz odbiorców. Ta czynność może zająć nam najwięcej czasu i możemy mieć potrzebę wykonywania jest cyklicznie, dlatego poświęcamy jej osobną prezentację.
Tutaj prezentacja, jak skonfigurować kartę dostawcy oraz odbiorcy
Kolejnym krokiem jest ustawienie odpowiedniego znacznika na każdej karcie leku w aptece. Na wszelki wypadek za pierwszym razem wyczyścimy też przypadkowe znaczniki ustawione już wcześniej. Proszę pamiętać, aby przed tą operacją pobrać najnowszą wersję BLOZ.
Tutaj prezentacja, jak ustawić parametry modułu APW68