W dużym uproszczeniu, wszyscy przedsiębiorcy, którzy generują śmieci inne niż odpady komunalne, muszą być od 1 stycznia 2020 roku zarejestrowani w BDO (Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach). Baza ta ma na celu umożliwienie skutecznej kontroli na rynku gospodarki odpadami, dzięki niej organy inspekcji ochrony środowiska będą mogły skuteczniej walczyć z nieprawidłowościami np. nielegalnym składowaniem odpadów czy nawet z ich wyrzucaniem do lasu. Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) prowadzona jest przez marszałków województw.
Istnieją interpretacje, że małe przedsiębiorstwa nie podlegają rejestracji w BDO, jednak apteki ze względu na torby na zakupy z tworzywa sztucznego, które objęte są opłatą recyklingową, również muszą dokonać rejestracji do BDO. Dodatkowo apteki wytwarzają odpady w postaci leków przeterminowanych, co także definitywnie potwierdza potrzebę zgłoszenia takiej rejestracji.
Przedsiębiorcy, podlegający wymogowi rejestracji w BDO powinni to uczynić do końca roku 2019. Za brak rejestracji grozi kara grzywny, podobnie jak za brak umieszczenia numeru rejestrowego na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Dodatkowo apteka, która nie posiadałaby takiej rejestracji nie mogłaby przekazać leków do utylizacji firmie utylizującej.
Więcej informacji możemy uzyskać na stronie BDO prowadzonej przez Ministerstwo Klimatu:
Warto także zaznajomić się z opracowaniem udostępnionym przez Śląską Izbę Aptekarską:
https://www.katowice.oia.pl/news/show/id/8154#tabs
Przedsiębiorcy są zobowiązane do umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością. Oznacza to, że każdy z tych podmiotów umieszcza swój numer rejestrowy na dokumentach związanych z działalnością w zakresie produktów i odpadów takich jak faktury czy paragony (a także karty przekazania odpadów oraz ewidencja odpadów).
Aby włączyć funkcję drukowania numeru rejestrowego BDO na dokumentach typu faktura VAT sprzedaży oraz dokument leków przeterminowanych, uruchamiamy moduł APW 41 Administrator (kroki wykonujemy tylko na jednym, wybranym komputerze):
Następnie wchodzimy do Wizytówki:
W wizytówce przechodzimy na zakładkę Informacje rozszerzone i uzupełniamy Numer rejestrowy jak na zrzucie ekranu poniżej. Należy następnie zapisać treść zmian wizytówki poprzez wybranie F2 Zapisz.
Aby zaobserwować pojawienie się numeru rejestrowego na dokumentach sprzedaży należy zamknąć i ponownie uruchomić używane moduły sprzedaży. Przykładowa faktura z uzupełnionym numerem rejestrowym jest pokazana poniżej:
W celu umieszczenia numeru rejestrowego na paragonach sprzedaży musimy w otwartym już module APW 41 Administrator wejść do Opcji modułów:
A następnie wejść kolejno w opcje APW 11 Sprzedaż -> Wydruki -> Paragon. W punkcie 6 Informacja dodatkowa na paragonie: ZAPRASZAMY … należy wpisać numer rejestrowy (można go poprzedzić słowem BDO).
A następnie zmieniamy opcję (poniżej) 7 Prefiks napisu w linii zakończenia paragonu (ELZAB) na NUMER.
Po zmianie tych dwóch opcji należy wyjść z funkcji opcji modułów naciskając ESC - dane zostaną zapisane. Numer rejestrowy powinien być wtedy widoczne na dole drukowanego paragonu. Na najstarszych drukarkach typu FP600 numer ten może nie być poprawnie drukowany ze względu na ograniczenia techniczne. Alternatywą dla umieszczenia numeru na dole paragonu może być umieszczenie go bezpośrednio w nagłówku paragonu, wymaga to jednak przeprogramowywania każdej z drukarek osobno i nie może być przeprowadzone z poziomu KS-AOW.