BDO w pytaniach i odpowiedziach (FAQ)

BDO w pytaniach i odpowiedziach (FAQ)

Poniżej przedstawiamy informację o BDO m.in. jak możemy umieścić numer BDO na dokumentach generowanych przez program apteczny KS-AOW, czyli na paragonach i fakturach sprzedaży. Instrukcja nie porusza tematu jak przeprowadzić sam proces rejestracyjny.

Dokument jest uzupełniany i edytowany na bieżąco, w takim wypadku źródłem Państwa informacji powinna być wersja elektroniczna, a nie wersja papierowa, tak aby zawsze był dostęp do najbardziej aktualnych informacji.

Jeśli nie znajdujesz informacji  w spisie treści poniżej, spróbuj użyć klawisza Ctrl-F do przeszukania dokumentu.

Co to jest BDO i czemu ma służyć?

W dużym uproszczeniu, wszyscy przedsiębiorcy, którzy generują śmieci inne niż odpady komunalne, muszą być od 1 stycznia 2020 roku zarejestrowani w BDO (Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach). Baza ta ma na celu umożliwienie skutecznej kontroli na rynku gospodarki odpadami, dzięki niej organy inspekcji ochrony środowiska będą mogły skuteczniej walczyć z nieprawidłowościami np. nielegalnym składowaniem odpadów czy nawet z ich wyrzucaniem do lasu. Baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO) prowadzona jest przez marszałków województw.

Dlaczego apteki podlegają rejestracji w BDO?

Istnieją interpretacje, że małe przedsiębiorstwa nie podlegają rejestracji w BDO, jednak apteki ze względu na torby na zakupy z tworzywa sztucznego, które objęte są opłatą recyklingową, również muszą dokonać rejestracji do BDO. Dodatkowo apteki wytwarzają odpady w postaci leków przeterminowanych, co także definitywnie potwierdza potrzebę zgłoszenia takiej rejestracji. 

Co grozi za prowadzenie działalności gospodarczej bez wymaganego wpisu?

Przedsiębiorcy, podlegający wymogowi rejestracji w BDO powinni to uczynić do końca roku 2019. Za brak rejestracji grozi kara grzywny, podobnie jak za brak umieszczenia numeru rejestrowego  na dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością. Dodatkowo apteka, która nie posiadałaby takiej rejestracji nie mogłaby przekazać leków do utylizacji firmie utylizującej.

Gdzie mogę znaleźć więcej informacji na ten temat?

Więcej informacji możemy uzyskać na stronie BDO prowadzonej przez Ministerstwo Klimatu:


https://bdo.mos.gov.pl/


Warto także zaznajomić się z opracowaniem udostępnionym przez Śląską Izbę Aptekarską:


https://www.katowice.oia.pl/news/show/id/8154#tabs

Na jakich dokumentach należy umieścić numer?

Przedsiębiorcy są zobowiązane do umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością. Oznacza to, że każdy z tych podmiotów umieszcza swój numer rejestrowy na dokumentach związanych z działalnością w zakresie produktów i odpadów takich jak faktury czy paragony (a także karty przekazania odpadów oraz ewidencja odpadów).

Jak włączyć w KS-AOW drukowanie numeru BDO?

Aby włączyć funkcję drukowania numeru rejestrowego BDO na dokumentach typu faktura VAT sprzedaży oraz dokument leków przeterminowanych, uruchamiamy moduł APW 41 Administrator (kroki wykonujemy tylko na jednym, wybranym komputerze):


Następnie wchodzimy do Wizytówki:



W wizytówce przechodzimy na zakładkę Informacje rozszerzone i uzupełniamy Numer rejestrowy jak na zrzucie ekranu poniżej. Należy następnie zapisać treść zmian wizytówki poprzez wybranie F2 Zapisz.


Aby zaobserwować pojawienie się numeru rejestrowego na dokumentach sprzedaży należy zamknąć i ponownie uruchomić używane moduły sprzedaży. Przykładowa faktura z uzupełnionym numerem rejestrowym jest pokazana poniżej:


W celu umieszczenia numeru rejestrowego na paragonach sprzedaży musimy w otwartym już module APW 41 Administrator wejść do Opcji modułów:

 

 

A następnie wejść kolejno w opcje APW 11 Sprzedaż -> Wydruki -> Paragon. W punkcie 6 Informacja dodatkowa na paragonie: ZAPRASZAMY … należy wpisać numer rejestrowy (można go poprzedzić słowem BDO).



A następnie zmieniamy opcję (poniżej) 7 Prefiks napisu w linii zakończenia paragonu (ELZAB) na NUMER.  


Po zmianie tych dwóch opcji należy wyjść z funkcji opcji modułów naciskając ESC - dane zostaną zapisane. Numer rejestrowy powinien być wtedy widoczne na dole drukowanego paragonu. Na najstarszych drukarkach typu FP600 numer ten może nie być poprawnie drukowany ze względu na ograniczenia techniczne. Alternatywą dla umieszczenia numeru na dole paragonu może być umieszczenie go bezpośrednio w nagłówku paragonu, wymaga to jednak przeprogramowywania każdej z drukarek osobno i nie może być przeprowadzone z poziomu KS-AOW.

    • Related Articles

    • Dyrektywa antyfałszywkowa w pytaniach i odpowiedziach (FAQ)

      Poniżej przedstawiamy najczęściej pojawiające się pytania związane z wdrożeniem nowego sposobu wydawania leków, jakie będą obowiązywać od 9 lutego 2019. Odpowiedzi na te pytania są aktualizowane na bieżąco wraz ze zmieniającą się wersją ...
    • Zaliczki fiskalne w pytaniach i odpowiedziach (FAQ)

      Poniżej przedstawiamy najczęściej pojawiające się pytania związane z zaliczkami fiskalnymi. Mamy nadzieję, że Kamsoft będzie ulepszał program KS-AOW w kwestii działania zaliczek, gdyż nowy mechanizm posiada trochę niedogodności i ograniczeń w ...
    • E-recepta w pytaniach i odpowiedziach (FAQ)

      Poniżej przedstawiamy najczęściej pojawiające się pytania związane z wdrożeniem nowego sposobu realizacji recept papierowych i E-recepty, jakie będą obowiązywać od 1 stycznia 2019. Odpowiedzi na te pytania są aktualizowane na bieżąco wraz ze ...
    • Aktualizacja licencji w KS-AOW

      Instrukcja jak pobrać przez Internet aktualną licencję zawierającą wszystkie zakupione opcje i moduły. Pobranie licencji możemy dokonać na dowolnym komputerze (najlepiej na serwerze): APMAN (okienka Kamsoft) -> Aktualizacja -> Po zalogowaniu się -> ...
    • Weryfikacja faktur zakupu w KS-AOW

      Prezentacja pokazująca w jaki sposób można kontrolować ilości przychodzących z hurtowni towarów, ich daty ważności oraz serie a także status w NMVS: Weryfikacja faktur zakupu w KS-AOW